Elät vain kerran ja miten tämä näkyy järjestösi varainhankinnassa

posted in: Yleinen | 0
Alan Clayton
Alan Clayton tietää, miten puhutaan ja puhutellaan tunteella. Kuva: Miira Kuvaja.

”My lifelong friends and I kicked one of the world’s greatest problem right out of the park and had a whale of a time doing it!”

Alan Clayton tykitti Radical Soulin varainhankinnan päivässä siitä, miten järjestöjen varainhankinta saadaan uudelle kiertoradalle. Päivän sanoma oli: elät vain kerran, elä elämäsi täysillä ja oikein. Se riittää!

Mistä lähteä liikkeelle? Ensimmäinen ja vaikein askel on vastata kysymyksiin: Miksi järjestösi on olemassa? Mikä on järjestösi unelma?

helsinkimissio

Ihmiset haluavat elämän, jolla on merkitys. Järjestösi unelmalla tehdään merkityksiä. Kun osaat kertoa unelmasi koskettavasti, yksinkertaisesti ja vetoavasti, haluavat ihmiset tulla mukaan. He haluavat olla osa ilmiötä.

Me ihmiset haluamme tehdä hyvää lahjoittamalla rahaa. Sinä ja järjestösi olette kanava hyvän tekemiseen.

Päätöksenteko järjestöissä on vaikeaa. Haluamme toimia demokraattisesti. Ehdotuksia, kokouksia, budjetteja, henkilökuntavaihdoksia, jääräpäinen hallitus, epävarmuutta ja pelkoja. Erinomaiset ideat jäävät pöydälle tai seuraavalle vuodelle. Tai sitä seuraavalle. Vain siksi, että meillä ei ole rohkeutta tehdä päätöksiä.

Päätöksentekoa tuleekin katsella aivan uudesta näkökulmasta. Kunnianhimoisesti. Jotta saadaan aikaan kasvua. Sitä tarvitaan tavoitteiden saavuttamiseksi. Joko järjestönä kasvat tai kuolet!

 

amponni

Usko asiaasi ja ideaasi. Olet paras – se vetää työyhteisösi ja lahjoittajasi mukaan ideaasi. Menestyjiä rakastetaan myös varainhankinnassa. Menestyminen tarkoittaa rahaa ja toimintaa asiasi puolesta.

Kun päätöksenteko järjestöissä on vaikeaa, on vaikeaa saada koko järjestösi mukaan järisyttävän lahjoituspyyntösi taakse. Miten saat ideasi toteutumaan käytännössä?

  1. Tehtäväsi on saada mukaan järjestösi avainhenkilöt. Ne, jotka ovat riittävän rohkeita tekemään uusia asioita. Kaikkia ei voi saada mukaan – anna heidän olla.
  2. Pidä huoli, että yksinkertainen vetoomuksesi vetoaa tunteisiin ja yhdistää ihmiset asiasi taakse. Ja saa heidät toimimaan: uutta kunnianhimoa tarvitaan!
  3. Lisäksi tarvitset sekä talousarvion että toimintasuunnitelman. Sellaiset, joissa on tilaa testaamiselle ja kokeilemiselle.

Miten olet paras? Miten saat kasvun aikaan?

Asettamalla tavoitteesi korkealle ja pitkälle tähtäimelle saat aikaan enemmän. Emme halua hallita ongelmaa, haluamme poistaa sen! Emme ole pelastamassa yhtä lasta, haluamme pelastaa kaikki maailman lapset!

Kampanjasi tulisi siis olla: nopea, yksinkertainen, aktiivinen, kunnianhimoinen, inspiroiva, tunteisiin vetoava ja lahjoituspyynnön sisältävä.

Miten tämä onnistuu? Kohdenna!

Mikä on parasta järjestössäsi ja työssäsi? Miten teet siitä vieläkin paremman – Suomen parhaan? Keskity siihen, ja siirrä muut asiat sivuun. Lisäksi tarvitaan rakkautta asiaasi ja työhösi – sekä sinulta että lahjoittajilta. Kampanjasi tarvitsee myös rahaa ja työtä.

Kun nämä kolme aluetta: järjestösi paras, rakkaus sekä raha ja työ kohtaavat, saavutat tuloksia.

Miksi kunnianhimoa ja kasvua sitten tarvitaan varainhankintaan?
Koska maailmassa on vielä paljon pelastettavaa
ja kuka sen pelastaisi, jos emme me?

varainhankinta
High Five! Oltiin parempia läpsyttäjiä kuin norjalaiset! Kuva: Miira Kuvaja.