Oliko ALS-jäävesihaaste vain kerran elämässä –tapahtuva somevillitys?

posted in: Yleinen | 0

ALS-jäävesihaaste (englanniksi #ALSIceBucketChallenge tai #IceBucketChallenge) oli täydellinen yhdistelmä sosiaalista mediaa, julkisuuden henkilöitä ja ruohonjuuritason hyväntekeväisyyttä. Haaste osoitti, kuinka sosiaalista mediaa voidaan valjastaa yhteisen hyvän eteen. Facebookin mukaan 1. kesäkuuta – 17. elokuuta välisenä aikana yli 28 miljoonaa ihmistä osallistui jäävesihaasteeseen julkaisemalla, kommentoimalla tai tykkäämällä. Yli 2,4 miljoonaa jäävesihaasteeseen liittyvää videota jaettiin Facebookissa.

Miten tämä oli mahdollista? Tässä seitsemän vinkkiä:

1. Ajoita kampanja oikein

Haaste käynnistettiin kesäkuussa ja se saavutti huippunsa elokuussa. Ajoitus oli täydellinen ja se toi vastapainoa kuville väkivallasta Lähi-idässä ja Ukrainassa.

Kesä on rentoa aikaa, koulusta ja töistä on lomaa ja aikaa löytyy enemmän myös osallistua leikkimielisiin haasteisiin. Lisäksi haasteen luonne vastasi ajoitusta: jäävesihaastetta ei olisi otettu vastaan yhtä hyvin talvella, eihän?

2. Tee kampanjasta henkilökohtainen

Ajatus jääkylmän veden kaatamisesta päähän hyväntekeväisyystietoisuuden lisäämiseksi ei alkanut ALS:lle omistettuna tiedotuskampanjana. Entinen Bostonin yliopiston koripalloilija Pete Frates, joka sairastaa ALS-tautia, teki siitä henkilökohtaisen hyödyntämällä hänen sosiaalista verkostoaan ja asialle omistautunutta ystävä- ja perhepiiriä levittämään sanaa.

Tässä Anthony Carbajalin henkilökohtainen 4 minuutin video aiheesta ja kiitosviesti lahjoittajille. Videon on nähnyt lähes 2 miljoonaa ihmistä

https://www.youtube.com/watch?v=cK7UUYt_vRI

3. Lisää joukkoon muutamia julkisuuden henkilöitä

Kampanja lähti leviämään nopeasti kun muutama paikallinen julkisuuden henkilö ja kuuluisa urheilija lähti mukaan haasteeseen. Samalla kun miljoonat ihmiset ovat kiinnostuneet jäävesihaastevillityksestä, haasteen suuret jako- ja seuraamismäärät ovat eniten julkkisten ansiota. Kuuluisuudet ovat kampanjan takana oleva moottori, sillä heidän avullaan on sekä tiedotettu että motivoitu heidän lukuisia fanejaan osallistumaan ja lahjoittamaan.

Myöskään erään Gates-nimisen miehen mukanaolo ei ole pahitteeksi. Videon on nähnyt lähes 20 miljoonaa ihmistä.

https://www.youtube.com/watch?v=XS6ysDFTbLU

4. KISS -periaate

KISS eli Keep It Simple Stupid periaatteen mukaan yksinkertainen on parempi kuin monimutkainen. ALS-jäävesihaasteessa säännöt olivat helpot. Ota haaste vastaan ja kaada päällesi jääkylmää vettä tai lahjoita ALS-taudin hyväksi. Haasteeseen vastannut valitsee, ketkä haastetaan seuraavaksi. Kolmen tai neljän sanan hashtagit (#IceBucketChallenge [jäävesihaaste] #ALSIceBucketChallenge [ALSjäävesihaaste]) tekivät siitä helpon muistaa ja jakaa.

5. Kuinka katu-uskottava olet?

Koulujen pihoilta tuttu yllytyshulluttelu lisäsi leikkisän ripauksen hyväntekeväisyystempaukseen. Kukapa voisi kieltäytyä, kun voisi olla yhtä katu-uskottava kuin Bill Gates ja nolata itsensä julkisesti.

6. Keskity tavoitteeseen

Kampanjaa on kritisoitu todellisen aktivismin puutteesta ja itsensä tykö tekemisestä. Ja kuitenkin järjestö hyötyy tämän kaltaisesta kampanjoinnista.

Miljoonat ihmiset ovat saaneet tietoa ALS-taudista Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa julkaistujen videoiden avulla. The ALS Association (Yhdysvaltojen ALS-yhdistys) on kerännyt yli 70,2 miljoonaa dollaria lahjoituksina.

Suomessa Lihastautiliitto polkaisi elokuussa käyntiin oman haastekampanjan jäsentensä aloitteesta. ALS Ice Bucket Challenge Finland -sivulle ilmestyy uusia videoita, ja kampanjatilille on virrannut jo 16 000 euroa.

− Ei meillä mitään Amerikan-tyylistä lahjoitusta ole, mutta lahjoittajia on kymmenittäin. Summat vaihtelevat kympistä sataan euroon, ja on joukossa joitakin huomattaviakin summia, järjestöpäällikkö Paula Saarni kertoo. (lähde Soulin verkkomedia)

7. Maineella on väliä

Järjestösi maine on avainasemassa, kun suunnittelette somessa leviävää kampanjaa. Järjestön johdon täytyy kyetä käsittelemään päivien tai viikkojen intensiivistä mediajulkisuutta paikallisissa ja kansallisissa tiedotusvälineissä. Kampanjan ydinviestin ja tavoitteen pitäisi olla kristallinkirkas kaikille toimijoille, jotta viestintä mediaan päin olisi mahdollisimman yhteneväistä ja tehokasta.

Kampanjan viestiä haluttiin laajentaa

Kampanjan levitessä yhä laajemmalle se alkoi saada osakseen yhä enemmän kritiikkiä.

Kun Queenslandin uutistenlukija Lincoln Humphries haastettiin mukaan, hän varovaisesti mutta päättäväisesti torjui idean.

”Haluaisin haastaa kaikkialla maailmassa kaikki ne ihmiset, joilla on enemmän kuin mitä he tarvitsevat lahjoittamaan omien kykyjensä mukaan ihmisille, jotka tarvitsevat lahjoituksia eniten, koska siitä hyväntekeväisyydessä on kyse, ei itsensä piinaamisesta ämpärillisellä jäätä ja vettä.”
https://www.youtube.com/watch?v=la86Dr4Nzpw

 

Gazassa työskentelevä toimittaja Ayman al Aloul julkaisi oman haasteensa ” Rubble Bucket Challenge”, jossa hän halusi maailman kiinnittävän huomion siihen miltä Gazassa näyttää sodan jälkeen. Pelkkiä raunioita.

 

https://www.youtube.com/watch?v=duSBig1-VUA

 

Myös uusin Docventuresin #VERTAPAKKIIN kampanja lähtee liikkeelle viittauksesta jäävesihaasteeseen.

”Tämä on Docventuresin IceBucketChallenge. Sillä erotuksella, että tässä haasteessa ei kaadeta päälle jääkylmää ämpärillistä vettä, vaan tällä haasteversiolla voi oikeasti pelastaa kolme ihmishenkeä per kerta.”

 

https://www.youtube.com/watch?v=QDVhAhz8tDI#t=13

 

Oliko ALS-jäävesihaaste vain kerran elämässä –tapahtuva somevillitys?

Ei! Kun asiat tuodaan ihmisten iholle, tässä tapauksessa huumorin ja itsensä likoon laittamisen myötä, onnistumme. Henkilökohtaisuus on aina valttia. Sen näimme myös viime keväänä kuolemansairaan Stephen Suttonin omassa keräyskampanjassa, joka on kerännyt jo yli 4 miljoonaa puntaa ja sai merkittävää näkyvyyttä Britannian päämedioissa kuten BBC:n uutisissa.

 

Radical Soulin vinkit:

  • Hyppää kansainvälisten kampanjoiden kelkkaan. Ota hypetyksestä kaikki irti!
  • Älä tuputa kaikkea kerralla, vaan valitse yksi selkeä aihe ja rummuta vain sitä.
  • Voiko vakavilla asioilla leikkiä? Voi! Ilon sekä huumorin kautta saat ihmiset toimimaan.
  • Siedä hallitsemattomuutta. Sinä et voi määritellä missä kampanjastasi puhutaan ja miten puhutaan, mutta voit olla mukana kuuntelemassa ja keskustelemassa.
  • Suosittujen viraalivideoiden salaisuus on positiivinen teema. Ne saavat aikaan vahvoja tunnereaktioita ja niistä on käytännön hyötyä katsojalle.

Blogikirjoituksen lähteinä ovat olleet seuraavat blogit - 7 Marketing Lessons From The ALS Ice Bucket Challenge - Important Lessons To Take Away From The Ice Bucket Challenge