Missä järjestösi on 10 vuoden kuluttua?

posted in: Yleinen | 0
On muututtava, kun maailma ympärillä muuttuu. Kuva: Miira Kuvaja

 

Demos Helsingin toiminnanjohtaja Tuuli Kaskisen esitys järjestöjen tulevaisuudesta päätti Menestyvät järjestöt -tapahtuman. Hän puhui siitä, miten järjestöt voivat varautua tulevaisuuteen kun muutokset toimintaympäristöissä tapahtuvat entistä nopeammin.

Megatrendit ratkaisevat sen, onko järjestösi relevantti tulevaisuudessa. Käynnissä on monia muutoksia. Ihmisten käyttäytyminen on muuttunut, talous globalisoituu, teknologia tulee mukaan yhä laajemmin. Miten vahvistatte niitä puolia, jotka toimivat vielä tulevassa? Tuulin mukaan järjestöjen on mietittävä, mihin niitä yhä tarvitaan ja miten niissä voidaan vastata asiakkaiden toiveisiin ja tarpeisiin. Samalla on pohdittava asioita oman perinteisen toimintakentän ulkopuolella. Ympäristöön kohdistuvat uhat eivät ole vain ympäristöjärjestöjen asia, vaan kaikkien on otettava ne toiminnassaan huomioon.

Asiakkaiden käyttäytyminen on muuttunut. Voisiko järjestösi löytää uusia teistä kiinnostuneita asiakasryhmiä? Liikkeellä on isoja ryhmiä, jotka ovat järjestöjen nykyisten toimintatapojen ja -mallien ulottumattomissa. Miten saadaan mukaan esimerkiksi milleniaalit, jotka eivät enää sitoudu järjestöjen toimintaan samoilla tavoilla kuin vanhemmat sukupolvet?

Tähän haasteeseen liittyy teknologian tunkeutuminen kaikkialle. Tuulin mukaan Suomessa ollaan oltu hitaita teknologian muutosten kanssa. Järjestöjen onkin otettava teknologia haltuun. Muuten ne eivät pysy mukana, vaan häviävät muille tavoille viettää vapaa-aikaa. Teknologian hallitseminen voi auttaa löytämään keinot esiin tulleeseen hetkellisyyteen, eli ihmisten valmiuteen laittaa itsensä likoon ilman sitoutumista paikkaan tai aikaan.

Samaan aikaan ihmisten tapa muodostaa ryhmiä on muuttunut. Pitkäaikainen sitoutuminen on vähentynyt. Miten järjestösi varmistaa käytännössä sen, että ihmiset voivat olla mukana haluamansa ajan haluamallaan tavalla?

Tuulin neuvot haasteiden kanssa kamppaileville järjestöille ovat:

1. Rekrytoi ja pidä osaavimmat ihmiset
    - Järjestöihin tarvitaan maailman parhaat ihmiset! Miten kilpailet esimerkiksi milleniaaleista isojen maksukykyisten yritysten kanssa?

2. Hyödynnä big data
    - Laske, testaa ja optimoi. Välineitä ja dataa on koko ajan enemmän käytössäsi. Käytä niitä!

3. Muuta rakenteita
    - Ihmiset ja resurssit pitää saada oikeaan paikkaan. Maailma muuttuu ja sen mukana on vain muututtava. Joka kuukausi on mietittävä, tekevätkö ihmiset oikeita asioita.

4. Älä pelkää tavoitteita
    - Eteenpäinmenoa ja kehitystä täytyy tavoitella koko ajan. Päättäkää tavoitteet, ja sitten vain lapioimaan!

Tuuli viittasi myös päivän aikaisempiin teemoihin ja keskusteluihin. Kirkon ulkomaanavun Ritka Heinon lanseeraama termi varainviestintä on hänen mukaansa hyvä esimerkki eri toimintojen yhdistämisestä. Viestintä ja varainhankinta eivät voi olla erillään. Myös luovien ihmisten johtaminen siten, että he pysyvät työssään tyytyväisinä on Tuulin mukaan yksi järjestöjen keskeisistä käytännön haasteista. Yksi vastaus on riittävän vapauden antaminen töiden järjestämisessä.

Videokooste Menestyvät Järjestöt -tapahtuman luennoista >>

Tule kuuntelemaan lisää hyvästä johtamisesta Radical Soulin seuraavaan seminaariin. Puhujana on Pauli Aalto-Setälä. Lue alta lisää!

Ihmisarvoinen johtaminen

Kuinka sitoutat työntekijät, vapaaehtoiset, luottamushenkilöt ja lahjoittajat oman järjestösi unelman toteuttamiseen? Se onnistuu parhaiten hyvällä johtamisella. Mitä hyvä, ihmisarvoinen johtaminen tarkoittaa käytännössä? Kuinka hyvin sinä johdat, kuinka innostat ja innostut? 

Pauli Aalto-Setälä luennoi Radical Soulin järjestämässä aamiaisseminaarissa aiheesta Ihmisarvoinen johtaminen – kuinka luot innostavan työkulttuurin omalla esimerkilläsi?

Luennon jälkeen työkalupakistasi löytyy välineitä siihen kuinka kehität vuorovaikutustaitoa sekä mitä asennemuutoksia tarvitaan, jotta järjestösi työkulttuurista tulisi mahdollisimman innostava ja uudistuva.

Lue lisää >>

Aika: 8.3.2016 klo 9 - 12
Paikka: Botta, Museokatu 10, Helsinki
Tarjous: 2 hengen paketti 195 euroa
Tarjous voimassa ystävänpäivään 14.2. saakka.
Normaalihinta 135 euroa.
Hintoihin lisätään 24% alv + 8e laskutuslisä.

Ilmoittaudu tästä

Kouluttaja

Pauli Aalto-Setälä on kokenut liikkeenjohtaja, mediavaikuttaja, puhuja, journalisti ja kirjailija. Luovien ja haastavien esimiestyötehtävien innoittamana Aalto-Setälä on kirjoittanut menestyskirjat "Innostus -myötämanipuloinnin aakkoset" (Talentum 2014), "Merkitystalous" (Kirjapaja 2005) sekä "Perkele! Tunneosaamisen oppikirja esimiehille", (Kirjapaja 2007).