Varainhankkijan tunteet peliin myös verkossa

posted in: Yleinen | 0
Tuska koskettaa. Info: Flickr, Emergency Brake
Tuska koskettaa.
Info: Flickr, Emergency Brake

Ole läsnä. Ole oma itsesi. Kuuntele. Pyydä lahjoitusta ja kiitä. Pidä lupauksesi ja kerro, mitä kaikkea hyvää saamallasi rahalla on saatu aikaan. Pyydä lisää.

Näin toimitaan myös verkossa.

Ota tunteet mukaan peliin. Tilastot ovat tylsiä, ne eivät kiinnosta. Tunteiden ja tarinoiden avulla lahjoittaja sitoutuu sinuun ja järjestöösi. Me saamme aikaan tulosta, me paranamme maailmaa, me teemme muutoksen!

Me olemme muutos!

Sosiaalinen media tarjoaa varainhankkijalle lukemattomia mahdollisuuksia tunnesiteen luomiseen.

      1. Kerro tarinasi videolla YouTubessa tai kuvilla Instagrammissa. Näytä konkreettisesti, keitä varten pyydät rahaa. Liitä lahjoituspyyntöjä jakamiisi tarinoihin.
      1. Pyydä säännöllisesti ja selkeästi. Tee lahjoittaminen helpoksi. Käytä aktiivista kieltä, niin saat ihmiset mukaan heti. Kehota: Tykkää! Jaa! Lahjoita nyt!
      1. Keskustele. Vastaa kysymyksiin ja ota huomioon ne, jotka ovat kiinnostuneita. Anna vapaaehtoisten osallistua. Sinusta puhutaan somessa kuitenkin, ota siis puhujat avuksi.
      1. Rekrytoi asiallesi keulakuvia, ihmisiä tarvitaan. Some on väline, raha tulee ihmisten avulla.
      1. Kiitä yhteistyökumppaneita, vapaaehtoisia ja lahjoittajia. Kiittäminen vaatii vain muutaman sanan ja klikkauksen, mutta merkitsee paljon.
      1. Ole kärsivällinen. Kun menet someen, on siellä myös pysyttävä, aktiivisesti.



giles pegramAll our communications, through whatever channel, must re-enforce the donor’s decision to support our cause. - Giles Pegram




Lahjoituspyyntöjen tulee olla selkeitä ja niitä kannattaa tehdä usein. Ei kuitenkaan ihan jokaisessa, anna ihmiselle mahdollisuus myös puhtaaseen tiedonsaantiin.

Muista, että lahjoittamisen pitää olla helppoa. Kun ihmiset tuntemaan asiasi omakseen, on hyvän tekemisen oltava nopeaa. Älä anna lahjoittajalle liian montaa vaihtoehtoa – ja muista laittaa itsesi kannalta paras vaihtoehto ensimmäiseksi. Lahjoittaminen ei saa pysähtyä tekniikkaan.

Lahjoittajasi ja tukijasi kaipaavat vastavuoroisuutta ja tietoa. Kerro, mitä kaikkea teet ja miksi. Somessa se on helppoa. Ole rehellinen tukijoukkojasi kohtaan. Kerro onnistumisista, mutta myös vaikeuksista.

Ole avoin. Ole oma itsesi. Ole läsnä – ja onnistut!

Teksti on muokattu keväällä 2014 Viestintä-Pirittan verkkosivuilla julkaistusta Radical Soulin vierasblogi-kirjoituksesta.


verkko_some_varainhankinta

Tule oppimaan lisää verkossa toimimisesta Radical Soulin, Viestintä-Pirittan, Greenpeacen Touko Sipilän ja Pelastusarmeijan Tomi Penttisen kanssa.

Työpajan muodossa järjestettävässä Verkko, some ja varainhankinta -koulutuksessa opit, mikä sopii juuri sinun järjestöllesi. Miten markkinoit ja sometat Suomessa niin, että jäät mieleen ja teet tulosta varainhankinnassa?

Koulutus järjestetään Helsingissä tiistaina 28.4.2015 klo 8.30 – 12.00.
Hinta 150 € (+ alv 24%). Hintaan lisätään laskutuslisä 6 €.
Hinta sisältää aamiaisen.

Työpajaan mahtuu vain 20 osallistujaa.

Lue lisää http://radicalsoul.fi/koulutukset/verkko-some-ja-varainhankinta/