VIISI P:TÄ!

posted in: Yleinen | 0

Alan-Clayton

Alan Clayton, yksi maailman johtavista varainhankinnankonsulteista ja -valmentajista, tiivistää menestyvien järjestöjen salaisuuden viiteen P:hen:

PURPOSE – PASSION – PRIDE – PERFORMANCE – PROFIT

”IN A GREAT ORGANIZATION THE WHOLE ORGANIZATION IS PROUD OF FUNDRAISING.”

Oletko koskaan sanonut: ”Meillä varainhankinta on varainhankinnan ihmisten vastuulla, ei minun, sillä minä olen ohjelmakoordinaattori/projektityöntekijä/ asiakaspalvelija tms.” Kokemukseni mukaan tämä on tilanne lähes jokaisessa suomalaisessa järjestössä. Varainhankinta on yhden tai muutaman ihmisen vastuulla. Jopa viestinnän ihmiset tekevät töitä irrallaan varainhankinnasta. Tämä kuulostaa täysin käsittämättömältä, koska ilman loistavaa viestintää ei ole loistavaa varainhankintaa.

Mutta kuten Claytonin sitaatti osoittaa, edes viestinnän ja varainhankinnan yhteistyö ei riitä. Tarvitaan järjestön JOKAISEN työntekijän omistautuminen. Jokaikisen organisaatiossa pitää olla YLPEÄ siitä, että taloon tulee joka vuosi rahaa enemmän kuin ennen. Ja että hän on itsekin ollut omalta osaltaan sitä hankkimassa.

Kuulostaako utopistiselta? Ei pitäisi, sillä Clayton muistutti, että:

“THE MONEY AND THE MISSION ARE THE SAME THING.”

Jos järjestö haluaa edistää omaa asiaansa tehokkaasti, saada sen jopa kokonaan pois päiväjärjestyksestä, tarvitaan rahaa. Yleensä tarvitaan PALJON rahaa. Ja mitä enemmän rahaa on, sitä enemmän hyvää on mahdollista saada aikaan. Siksi hommassa tarvitaan kaikkia organisaation ihmisiä.

Tietenkään tämä ei tarkoita, että kaikkien pitäisi istua päivästä toiseen luuri kourassa houkuttelemassa ihmisiä kuukausilahjoittajiksi. Mutta se tarkoittaa, että jokainen ottaa asiasta vastuuta. Miettii, miten voisi omalla työllään auttaa varainhankintaa entistä parempiin tuloksiin. Ideoi uusia varainhankinnan tapoja ja innostaa lähipiiriään lahjoittamaan. Osaa kertoa omin sanoin, vakuuttavasti, konkreettisesti ja mielellään koskettavastikin, miksi tekee töitä juuri tämän asian puolesta. Tuntee ruohonjuuritason, osaa kertoa sen tarpeista.

Ja muistaa aina muistuttaa, miten tärkeää lahjoittaminen on.

Uudenlainen kulttuuri tarkoittaa myös, että organisaatio asettaa varainhankinnalle tarpeeksi isot tavoitteet. Se tarkoittaa myös, että järjestön täytyy jatkuvasti ideoida ja testata uusia konsteja oppiakseen, mitkä tuottavat parhaan tuloksen. Epäonnistumistakaan ei saa pelätä. Kymmenestä ideasta toimii korkeintaan kaksi tai kolme.

INTOHIMO – INSPIROIMINEN – TARINAT – TUNTEET

Näistä syntyy emotional fundraising, onnistuneen varainhankinnan työkalu.

Heidi Korva, Communiké

Kirjoittaja on yhteiskunnalliseen viestintään erikoistunut kouluttaja ja asiantuntija. Hän on nainen Vaatevallankumouksen takana. Heidi auttaa järjestöjä löytämään vahvuutensa ja kertomaan asiastaan innostavasti ja vakuuttavasti.