Ihmiset haluavat tehdä hyvää, ilmaista tukensa ja vaikuttaa tärkeäksi kokemiinsa asioihin.
Jopa 42 % suomalaisista tekee vapaaehtoistyötä. Kuitenkin tuntuu siltä, että ihmisiä on yhä vaikeampi saada mukaan järjestön toimintaan. Miksi näin? Kun ihmiset löytävät itselleen hyödyllistä ja innostavaa tekemistä, he ovat tyytyväisiä ja sitoutuvat pidemmäksi ajaksi toimintaan mukaan. Alla vinkkejä miten onnistut.
Kaikkia ei kiinnosta mokkapalojen leipominen eli räätälöi ja paketoi vapaaehtoistehtävät.
Tee paketeista kivoja ja kiinnostavia! Vapaaehtoistyötehtäviä paketoidessa kannattaa mietiä, että ihmisillä on erilaiset elämänvaiheet menossa esim. perhevaapalla, heillä on erilaista osaamista ja he ovat kiinnostuksen erilaisista asioista.
Kohtaa, kuuntele ja kysy oman järjestösi jäseneltä mitä hän haluaisi tehdä ja kuuntele ja ota myös vastaan ideoita uusista tavoista toimia.
Vuoden 2012 presidenttivaaleissa Pekka Haaviston vaalikampanjassa vapaaehtoistoiminta paketoitiin kysymällä kuinka paljoa aikaa sinulla on käytettävissä.
”Jos sinulla on 15 minuuttia aikaa, voit tehdä esim. …. Jos sinulla on tunti aikaa, voit tehdä esim. ….. Jos sinulla on kokonainen päivä aikaa, voit tehdä esim. ….”
Kilauta kaverille eli kun uusi jäsen liittyy järjestöösi ja vanha jatkaa, ota heti yhteyttä.
Jokainen haluaa tuntea olonsa tervetulleeksi. Kun uusi jäsen liittyy järjestöön tai vanha jatkaa jäsenyyttään, muista kiittää. Voit lähettää sähköpostia tai soitella ja kertoa tarkemmin mitä järjestösi tekee, vinkata hyödyllisistä kirjoituksista (esim. blogeista), kutsua mukaan tuleviin tapahtumiin ja kannustaa lähtemään vapaaehtoiseksi esittelemällä räätälöidyt paketit.
Luo fiilis siitä, että jäsenen ja järjestön yhteinen matka on kuin Casablancan kuuluisat loppuvuorosanat
Ei se määrä vaan se laatu eli muista myös täsmärektytointi.
Kohdatessasi järjestösi jäseniä, kartoita heidän kiinnostuksen kohteitaan ja osaamistaan. Jos esim. kaipaat Twitter-tilin ylläpitäjää ja kohtaat ns. twitteristin, kysy suoraan olisiko hän kiinnostunut. Suurin syy miksi ihmiset eivät lähde mukaan vapaaehtoistoimintaan, on se, että kukaan ei ole pyytänyt. (Kansalaisareenan tutkimus)
Muista myydessä motivaattorit eli puhuttele erityyppisiä toimijoita erilaisilla täkyillä.
Eri ihmisiä motivoivat eri asiat. Toiset haluavat lähteä mukaan vapaaehtoistyöhön, koska he haluavat vaikuttaa itselle tärkeisiin asioihin ja pelastaa maailmaa. Toiset haluavat toteuttaa itseään ja kehittää taitojaan. Toiset haluavat toimia yhdessä ja toiset yksin. Kun teet vapaaehtoistyöpaikkailmoituksia ja räätälöit paketteja, pidä mielessä kysymys
Mitä vapaaehtoinen hyötyy ja saa tekemästään työstä: hyvän mielen, ansioluetteloon merkinnän, tutustuu erilaisiin ihmisiin, oppii uusia taitoja tai jotain muuta?
Buustaa positiivisuutta eli kehu, kannusta ja kiitä.
Suomalainen jäyhyys on sitä, että kynttilät pysyvät vakan alla eivätkä kiitokset elätä kissoja, todetaan Työelämän kapinalliset -kirjassa. Kukaan ei ole kiinnostunut tulemaan mukaan ankeuttajiin. Heitä jäyhyys romukoppaan ja buustaa positiivisuutta.
Huomaa ja huomioi jokainen vapaaehtoinen. Älä arvaa tai oleta, vaan kysy miten sinä voisit tukea vapaaehtoista hänen työssään.
Luo tunne, että luotat vapaaehtoiseen, mutta et jätä häntä yksin etkä pulaan. Luottamus syntyy teoista. Siitä, että sinä olet läsnä ja autat tarvittaessa.
Palaute on per***tä eli älä pyydä palautetta vaan tunnustusta.
Palautteen antaminen on oma taiteen lajinsa. Hyvän ja rakentavan palautteen avulla voimme kehittää omaa osaamistamme ja ammattitaitoamme. Ongelma on siinä, että harvalla on taitoa antaa palautetta. Ruusujen sijaa tulee risuja.
Ratkaisu tähän on kysymyksen asettelu. Älä pyydä palautetta.
Missä asioissa haluat antaa tunnustusta itsellesi ja meille muille? Kysy missä ja miten voisimme parantaa toimintaamme sekä mitä sinä olisit valmis tekemään, jotta onnistuisimme jatkossa paremmin.
Osoita, että olet lukenut vastaukset läpi ja kerro mitä yhdessä teemme sen eteen, että järjestö kasvaa ja kukoistaa.
Meillä on joku suunta eli pidä päämäärä kirkkaana.
Ihmiset haluavat olla osa jotain itseään suurempaa. Kerro jokaisella vapaaehtoiselle mikä on järjestönne tavoite.
Tutustu vapaaehtoistyökoulutuksiini ja verkkoluentooni.
Katso myös video.