Menestyvät järjestöt -podcastin vieraana oli UN Women Suomen toiminnanjohtaja Jaana Hirsikangas. Podcast-jakson voit kuunnella Spotifysta.
Kun Jaana aloitti YK:n tasa-arvojärjestön UN Women Suomen toiminnanjohtajana 2019, hänen tärkeimmät tuomisensa uuteen pestiin olivat opit Naisten Pankista: verkostoituminen ja yhdessä tekeminen sekä ymmärrys, että mitään suurta ei saada aikaan yksin!
”Yhteinen suunta ja missio on tiimillä tekemisessä tärkeää: selkeä strateginen suunta, jota voi mitata, se toimii tiekarttana tekemiselle.”
Järjestö, jota ei tunne juuri kukaan
Jaana kehuu UN Women Suomen hallitusta vuolaasti: ”Upea hallituksemme on minulle tärkein inspiraation ja tekemisen lähde: sieltä saan vahvasti tukea ja apua konkreettiseen tekemiseen. Kun aloitin työssäni, hallitus päätti, että mitataan meidän tunnettuus ja aloitetaan työt siitä.”
UN Women Suomi teetti virallisen tunnettuustutkimuksen, jonka jälkeen todettiin, ettei järjestöä tunne juuri kukaan. Tämän tiedon pohjalta rakennettiin strategia, jossa määriteltiin missä järjestö haluaa olla viiden vuoden päästä.
Viisivuotissuunnitelmaan on asetettu selkeitä mittareita, joiden avulla raportoidaan jäsenistölle työn etenemisestä vuosittain kevätkokouksen yhteydessä. Kolmen vuoden suunnitelmassa seurataan mihin rahaa laitetaan, mistä rahaa tulee ja myös key performance indicators eli KPI-tasolla tarkastellaan yksittäisiä määriteltyjä mittareita.
Näkyvyys ei riitä
Yksi UN Women Suomen vuosittaisista kampanjoista on Oranssit päivät, jonka tavoitteena on vähentää naisiin kohdistuvaa väkivaltaa ja nostaa ilmiötä esille.
”Saimme välittömästi ison somehuomion ja ihmiset halusivat tarttua kampanjan teemaan. Kampanjassa oli mukana sekä julkkiksia että päättäjiä. Saimme yli 70 mediaosumaa radiossa, tv:ssä ja lehdissä, joka oli valtava määrä. UN Women Suomen verkkosivuilla oli yli 200 % enemmän kävijöitä kuin edellisenä vuonna samaan aikaan, someseuraajia tuli paljon, mutta rahaa ei tullut lainkaan!
”Eihän se voi mennä niin ettei meille jää käteen siitä kampanjasta mitään? Sitä varten me emme täällä ole!”
Naisen paikka -kampanja
Vuoden 2021 Naistenpäivät-kampanjan teema oli Naisen paikka. Kampanjalla onnistuttiin muuttamaan Googlen hakua, jolloin etusijalla lukee, että naisen paikka on kaikkialla, vanhan naisen paikka on keittiössä- sijaan.
”Se oli henkilökohtaisesti minulle hienoimpia voittoja”, iloitsee Jaana onnistuneesta kampanjasta.
Ansaittua medianäkyvyyttä ei ollut aivan niin paljon kuin Oranssit päivät- kampanjalla, mutta kampanja onnistui kääntämään lahjoitusten määrän nousuun – jopa yli 400 %.
”Mietimme hyvin tarkkaan, että meidän tulee suoraan sanoa tarvitsevamme rahaa. Maailma ei muutu sillä, että me vaan kerromme asiasta ja ihmiset tykkäävät siitä somessa”.
Kampanjan aikana kokeiltiin erilaisia lähestymisiä ja tekstejä, joiden perusteella muokattiin viestiä, joka toimi – eli nosti lahjoitusten määrää.
Some haltuun
”Infograafit eivät meillä toimi, vaan keskitymme niihin somepäivityksiin, joihin tulee paljon reaktioita ja sitoutumista. Toiminnan ei tule jäädä somessa pelkkään tykkäykseen”.
UN Women Suomen onnistuneet muutokset ovat nimenomaan tapahtuneet hyvin toimivan somen haltuunoton kautta. Somessa voi myös uskaliaasti kokeilla erilaisia lähestymisiä ja tapoja, jotka resonoivat omaan yleisöön ja laajempaankin yleisöön.
Hiotut prosessit
UN Women Suomella on suunniteltu prosessikuvaus, kuinka toimitaan erilaisissa tilanteissa ja kampanjoissa.
”Varainhankinnan vastaavamme oli lomalla, kun teimme kaikkien aikojen onnistuneimman hätäapukeräyksen Afganistanin naisille. Se on minusta merkki siitä, että meidän prosessimme toimii!”.
”Meidän viestimme on koko tiimillä selkärangassa ja tiedämme kuinka kertoa YK:n tasa-arvojärjestö UN Womenin toiminnasta maailmalla ja että tätä työtä ei voi tehdä ilman rahaa.”
Afganistanin hätäapukeräys
Jaana kertoo, että häntä alkoi itkettää, huomatessaan ihmisten auttamishalun Afganistanin naisille ja tytöille nimenomaan UN Women Suomen kautta.
”Maailmalla oli aivan hirveä tilanne meneillään ja meidät oli valittu avun antamisen kanavaksi – ihmiset luottivat meihin ja tekivät meille lahjoituksia, joilla voimme viedä apua juuri oikeaan paikkaan!”
UN Women Suomi sai mukaan Afganistanin hätäapukeräykseen kymmeniä influenssereita eli mielipidevaikuttajia, jotka halusivat itsenäisesti tukea Afganistanin naisia ja tyttöjä.
”Me emme pyytäneet ketään mielipidevaikuttajia mukaan, vaan meidän somesisältömme Afganistanin tilanteesta laittoivat tilanteen rullaamaan. Sinä päivänä, kun tämä kaikki vaikuttajien someaktiivisuus alkoi, saimme lahjoituksina lähes 150 000 euroa! Meille, tällaiselle pienelle järjestölle, jossa on alle 10 henkeä töissä, se on todella merkittävä rahasumma!”
Mitkä ovat menestyvän järjestön elementit?
Kuuntele podcast-jakso Spotifyssa. Jatketaan keskustelua Twitterissa @Menestyvat
Tutustu Radical Soulin kampanjakoulutuksiin >>